Hvis du synes, det er svært at bruge storytelling i din branding og markedsføring, så er det nok fordi, du starter det forkerte sted.
Du forsøger måske at bruge alle mulige tekniske tricks for at få det, du gerne vil sige, til at ligne en historie. Men det virker ikke rigtigt, fordi det, du gerne vil dele, mangler grundelementet i en god historie:
Noget ægte.
Og noget er det svære ved storytelling er at finde "det ægte". Finde den gode historie i din virksomhed. Finde eksemplet, der viser, hvad I rent faktisk kan, og hvad I står for.
Show, don't tell og alt det der.
Så mange springer lidt over den første del af storytelling (vi kan måske kalde det storyfinding). Og så bliver produktet derefter.
Derfor får du her et konkret værktøj, du kan bruge til at finde de gode historier i din virksomhed (for så er du allerede halvt i mål):
Tænk i øjeblikke (hvor der en tydelig før og efter)
Det øjeblik, hvor din kundes liv blev forandret (måske for evigt).
Det øjeblik, hvor en medarbejder virkelig shinede for første gang i noget nyt.
Det øjeblik, hvor du besluttede dig for at starte din virksomhed for at skabe en bestemt forandring i verden.
Og del så:
- Baggrunden for øjeblikket.
- Følelserne i og omkring øjeblikket.
- Detaljerne i og omkring øjeblikket.
- De efterfølgende konsekvenser af øjeblikket.
- En vigtig læring eller morale fra øjeblikket.
En god historie, der er fortalt dårligt, er bedre end en dårlig historie, der er fortalt godt.
Så led efter de gode historier. Det er der, det hele starter.
|