Du har sikkert hørt, det er ret godt at dele opslag på LinkedIn, der “skaber værdi for målgruppen”. Men hvordan fa’en gør man egentlig det? Altså, sådan helt konkret. Og hvordan hjælper det dig med at nå dine mål?
Jo, du skal kort sagt dele dine opslag op i 4 kategorier: Know. Like. Trust. Buy.
Lad mig forklare dig, hvordan det fungerer:
Da jeg startede med at skrive på LinkedIn, gik jeg psykomeget op i likes, visninger og følgere. Jo flere, jo bedre.
Men jeg indså (ret sent), at det ikke var det, der rent faktisk hjalp mig med at nå mine mål.
Kunderne kom ikke bare hoppende, fordi jeg havde skrevet et viralt opslag om mit stress-forløb.
Det styrkede ikke mit netværk, at jeg delte personlighedsfattige guides om, hvordan du får din virksomhed i en lokalavis.
Og jeg havde det ikke fedt, når jeg forsøgte at ´hacke’ algoritmen.
Jeg manglede en tydelig og simpel strategi.
Enter kunderejsens 4 trin:
Know. Like. Trust. Buy.
Hvis du ikke er en marketing-type (det var jeg heller ikke for bare 2 år siden), så lad mig lige kort ridse op, hvad en kunderejse er:
Kunderejsen er de forskellige stadier, dine potentielle kunder er på, inden (og nogle gange efter, men lad det ligge for nu) et køb.
Det kan være, de slet ikke kender dig (derfor skal du gøre opmærksom på dig selv) eller det kan være, de vildt gerne vil købe noget af dig, fordi du er awesome (derfor skal du give dem muligheden for at købe).
Og hvordan bruger jeg så kunderejsen, når jeg skriver LinkedIn-opslag?
Jo, jeg sørger for at alle mine opslag falder ned i én af de 4 stadier i kunderejsen. På den måde er jeg bevidst om, hvornår opslaget er en succes.
Og jeg er sikker på, jeg får ramt mine potentielle kunder, hvor end de er på rejsen.
Know: Gør folk opmærksom på, at du eksisterer (på en fed måde)
Like: Får folk til at kunne lide dig (på en ikke-needy måde)
Trust: Overbeviser folk om, at du kan dit shit (på en hjælpsom måde)
Buy: Får folk til at købe noget af dig (eller tage en form for handling)
FYI: Kunderejsen er ikke en lineær linje fra A til B.
Så det kan selvfølgelig godt være, at folk lærer dig at kende (Know) på et opslag, hvor du viser, hvor dygtig du er (Trust).
Og det er bare superfedt og en kæmpe bonus. Tag det med. Men det var ikke det, der var FORMÅLET med opslaget.
Så lad være med at dømme dit opslag på det.
Godt! Med det på plads, kan vi undersøge de 4 typer lidt nærmere.
Lad os starte med de der Know-opslag:
LinkedIn kan være et superklamt sted fyldt med folk, der bare gerne vil ses. Koste hvad det vil.
Og det gider vi ikke være en del af. Derfor skal vi sørge for at være bedre. For vi har også brug for opmærksomhed, hvis vi skal hjælpe vores kunder. De kan nemlig ikke få vores hjælp, hvis de ikke ved, at vi eksisterer.
Derfor er det ret smart ikke at tænke så meget på, hvad du kan få ud af dit opslag. Men hvad din målgruppe kan få ud af det.
På den måde sniger du dig uden om alt der ulækre selvpromoveringsgas, der siver ud i dit feed.
Og det kan du gøre sådan her:
Storytelling: Fortæl en personlig historie, hvor du kommer med en inspirerende eller motiverende morale. Samtidig med at du gør opmærksom på din virksomhed på en ikke søgt måde.
Som jeg for eksempel har gjort her.
Humor: Del et sjovt take på noget indenfor din branche. Det kræver selvfølgelig, at du rent faktisk ER sjov. Hvis du ikke er det, så forsøg dig hellere med storytelling eller kant. Der er mindre tåkrummende, hvis du fejler.
Her er mit forsøg på at være (lidt) sjov.
Kant: Hvis du ikke står for noget, så er der ingen, der ser dig. Så vis dine faglige holdninger. Ikke bare for at være en Rasmus-modsat, men fordi det rent faktisk er noget, du mener.
Det har jeg for eksempel gjort her.
Cool. Nu har du fået lidt inspiration til, hvordan du kan blive set på LinkedIn. Men hvordan vurderer du så, om dit opslag har gjort det, det skulle?
Bare rolig. Jeg har din ryg.
Her er 3 succeskriterier for dit opmærksomhedssøgende opslag:
Reach: Hvis dit opslag får mange visninger, kan det være et tegn på succes. Men visninger kan ikke stå alene.
Profilvisninger: Hvis nye personer fra din målgruppe lurer lidt på din profil, kan du i den grad kalde dit opslag for en succes. De kommer jo bogstavelig talt til at kende til dig på grund af dit opslag.
Nye følgere: Hvis dit opslag resulterer i nye følgere i din målgruppe, så kan du tage armene over hovedet og råbe “YES!”. Det betyder jo, at de kan lide dit opslag og gerne vil se mere. Præcis det, du gerne ville opnå.
Know-opslag er altså der, hvor dine potentielle kunder har størst sandsynlighed for at støde på dig for første gang. Så sørg for at give dem et godt førstehåndsindtryk.
For eksempel ved at gøre dine opslag modtagerorienteret (hvad kan læseren få ud af det her?) i stedet for afsenderorienteret (hvad kan JEG få ud af det).
Som jeg nævnte tidligere, men ikke kan understrege nok. For det er her, de fleste fejler. Gang på gang på gang.
Nå, nu er du dukket op på dine potentielle kunders radar. Og så er det tid til at gøre dig likeable. Smid du bare Roy Orbinson med Pretty Woman på anlægget.
Arh, du kan bare høre den her jo:
Det her kræver lige en gentagelse, inden du kammer over med følelsen af, at jeg er en totalt udspekuleret lurendrejer:
Intent (INTET!) af det her virker, hvis du ikke oprigtigt mener det. Hvis det ikke kommer fra dig. Min tanke er nemlig, at du allerede har en masse mål, kender dig selv og ved, hvem din målgruppe er, men mangler en konkret strategi for, hvordan du kan sætte det i spil.
Og det er det, jeg præsenterer for dig her.
Cool?
Cool. Lad os gå videre:
Personlige facts: Del alle de ting, der gør dig til en sær snegl. Så kan du nemlig nemmere finde de andre sære snegle, der er ligesom dig.
Som jeg gjorde her, da jeg delte 7 nørdede facts.
Sejre: Har du gjort noget fedt, og vil du gerne fortælle andre om det? Nice! Hold den tanke, men vend det lige til, hvordan det kan hjælpe andre, ik?
Det har jeg for eksempel gjort her efter et viralt post.
Reelle udfordringer: Har du været igennem en rigtig røv-periode, men er kommet helskindet ud på den anden side? Så del da for pokker dine erfaringer. Vi bliver både klogere på livet. Og på dig.
Som da jeg endelig sluttede fred med AI.
Men hvordan ved du så, om dit Like-opslag har været en succes?
Lur lige på det her:
Interaktioner: Hvis folk i din målgruppe rent faktisk tager sig tid til at reagere på dit opslag med at klikke på en knap, så er det et ret godt tegn på, at de godt kan lide dig (altså, ikke at de vil føde dine børn eller noget, men de kan lide det, du siger).
Kommentarer: Hvis de kommer med en kommentar er det endnu mere tydeligt, de måske synes, du er en ok sej type.
Private beskeder: Skriver de rent faktisk en privat besked til dig, hvor de nævner én af de ting, du har delt i dit Like-opslag, ja, så har det været en rungende succes (og her skal jeg gøre opmærksom på, at … øh … kvinder oftere støde på … lidt klamme typer på den her måde. Så watch out og pas på dig selv, ik?)
Så Like-opslag handler altså ikke om en desperat søgen på anerkendelse. Men om at finde dem, der minder om dig. For det er nok dem, du gerne vil arbejde sammen med.
Men de vil jo (forhåbentlig) ikke hyre dig, bare fordi du er sød og sjov. Nej, du skal også være dygtig og én man kan stole på.
Og det fører mig (sjovt nok) videre til den næste type af opslag: Trust.
Heldigvis er LinkedIn det sociale medie, hvor det er mest okay at dele ud af sin faglighed - uden det virker sygt kedeligt.
For det er faktisk derfor, rigtigt mange er på linkeding. De vil gerne blive lidt klogere og søge lidt inspiration.
Uheldigvis er langt de fleste faglige opslag virkelig lange, kedelige og ukonkrete. Og det pis gider vi ikke.
For du vil jo gerne have folk til at læse dine opslag. Så de kan huske dig.
Her er hvordan:
Lister: Du sidder allerede inde med en masse faglig viden. Du skal bare dele den på en let-spiselig måde uden så meget pis. Og drop tanken om, det kan være banalt.
Se hvor godt den her banale liste med skrivetips klarede sig.
Guides: Har du lige gjort et eller andet sejt? Eller noget, du bare tit gør for dine kunder? Beskriv, hvordan du gjorde det step-by-step. Så vi kan se, hvordan du arbejder.
Som jeg gjorde her, hvor jeg viste, hvordan jeg skriver et opslag.
Og lad os så se på, hvordan du kan vurdere, om dit Trust-opslag har været en succes:
Kommentarer: Her er kommentarer fra fagfæller i den grad velkomne. Det validerer din ekspertise, at andre dygtige folk bakker op om det, du skriver. Og så giver det jo dem en mulighed for at shine (derfor kunne det måske være en idé, du også selv kommenterede lidt på andres opslag, eh?)
Profilvisninger: Er der flere i din målgruppe, der suser forbi din profil, når du har delt et fagligt opslag? Så tyder det på, du har ramt et eller andet rigtigt.
Mini-konverteringer: Hvis du er sej (og det er du jo), så linker du til dit nyhedsbrev fra din LinkedIn-profil. Og et klokkeklart succeskriterium for et Trust-opslag er, når dit antal af abonnenter på nyhedsbrevet skyder i vejret. Wu-huu!
Trust-opslagene er nok dem, du ser flest af på LinkedIn. Hvis du ignorerer alle de der opslag uden indhold, der bare gerne vil selvpromovere eller “holde gryden i kog”.
Og det er jo fordi, LinkedIn er et “fagligt netværk”, så det er folk mest trygge ved.
Men de er også dybt nødvendige for, at du rent faktisk får kunder i biksen.
Og nu vi taler om kunder, skal vi så ikke se lidt nærmere på, hvordan vi endelig får dem i nettet?
Og her er det ret vigtigt, du ikke bare spammer din målgruppe med salgsopslag.
Det er for klammo. Lidt ligesom, hvis du er på første date med én, der hele tiden spørger, om I skal knalde.
Ro på, min ven. Vi skal jo lige kende hinanden først.
En smart tommelfingerregel er den gode gamle Fun-blanding. Du ved, det der saftevand, man drak som barn i 90’erne.
Og saftevand smager altså bedst, hvis du blander det 5:1. Så det vil sige:
Hver gang, du deler et Buy-opslag, skal du minimum have delt 5 af de andre typer af opslag.
Det er der mange andre gode grunde til, som jeg ikke kan komme ind på i den her allerede alt for lange guide. But trust me on this.
Nå, lad os komme i gang med (frugt)kødet:
Kundeudtalelser: Har du allerede hjulpet nogle kunder, der er ovenud vilde med din service eller produkt? Så er det ret smart at dele det, så andre kan se, du måske også kan hjælpe dem.
For eksempel når folk er helt tossede med mine workshops om LinkedIn.
PAS: Nu får du lige en lynlektion i copywriting: PAS står for Pain-Agitate-Solution, og er den model de fleste landingssider bruger. Så du kan også bruge den til at få kunder på LinkedIn.
Kort sagt:
a) Beskriv dine kunders problemer
b) Vis, hvor ondt det virkelig gør
c) Præsenter din løsning.
Som når jeg beskriver, hvor røvsygt og tidskrævende content-produktion kan være.
3. Læs mere …: Dit LinkedIn-feed er ikke det mest sexede sted at sælge dine produkter eller services. Så det kan være en ret god idé at lede dine potentielle kunder over på en anden kanal. For eksempel et webinar eller et nyhedsbrev - hvor det er lidt mere okay at blive solgt til.
Og det gør jeg faktisk hver gang, jeg udsender et nyhedsbrev.
Og her er det jo rimelig åbenlyst, hvad succeskriteriet er: kunder.
Meeen mindre kan også gøre det. Se bare her:
Konverteringer: Hvis dit opslag har fået din potentielle kunde væk fra LinkedIn og over i en kanal, du selv styrer (som regel et nyhedsbrev), så har det faktisk gjort sit arbejde. Round of applause!
Kundehenvendelser: Og hvis der rent faktisk er en kunde, der henvender sig til dig, fordi du har delt noget, de kan se sig selv i, så kan du næsten ikke bede om mere.
Reelle kunder: Så skulle det måske være at den kundehenvendelse rent faktisk munder ud i en reel kunde. Well done, Buy-opslag!
Når du skriver et Buy-opslag, er der stor sandsynlighed for, at det ikke får vildt mange likes, kommentarer og visninger - for hvem skulle like det?
Men det er jo heller ikke et succeskriterium for dig. Husk det.
Noget af det allerfedeste ved den her fremgangsmåde er, at når kunderne henvender sig til dig, føler de allerede, de kender dig. Og de har valgt dig til netop på grund af:
Din faglighed
Din personlighed
Dine resultater
Så du behøver ikke bevise så meget. Så længe du har været ærlig hele vejen.
Det var sgu det hele! Men lad os lige opsummere for at være nice:
De 7 vigtigste ting, du skal tage med dig:
Der findes 4 typer af opslag: Know, Like, Trust, Buy
Hvert opslag taler til dine potentielle kunder der, hvor de er
Alle opslag skal kun have én opgave
Du skal kun vurdere et opslag på, hvordan det klarer opgaven
Husk Fun-blandingen: 1 Buy-opslag efter minimum 5 af de andre
Skriv til læseren, men tag udgangspunkt i dig selv
Du skal være ordentlig og ærlig hele vejen - ellers virker det ikke
Så book en 60 minutters online session med mig, hvor jeg gennemgår det hele med udgangspunkt i lige netop din biks, dine udfordringer og dine kunder.
Du får blandt andet:
- De skabeloner, systemer og skrivetips til LinkedIn, du ikke vidste, du manglede
- Masser af konkrete idéer til opslag, der passer til din niche og målgruppe
- En LinkedIn-content plan for de næste 3 måneder.
Og booker du din session inden 1. maj får du en lille bonus. Nemlig:
- Videofeedback på 5 valgfrie LinkedIn-opslag
- En ekstra 30 minutters online session om en måned.
Ses vi?