Det trin, du er kommet til nu, er her, hvor mange starter. De sætter sig ned for at skrive et opslag. Nej, de sætter sig ned for at skrive et 'godt' opslag. Og ved du hvad, der så sker? Ingenting. Absolut ingenting.
Så fortæller de sig selv, de ikke kan finde ud af at skrive. Eller at de ikke er særlig gode til det. Men det egentlig problem er, at de startede i midten af processen. De har ikke tænkt over alt det, der skal komme inden.
Indtil videre har du:
- Valgt et konkret emne, du vil skrive om.
- Lavet en brainstorm ud fra det emne.
- Valgt en konkret skabelon, du vil bruge.
- Skrevet en dårlig liste ud fra din skabelon.
Og du har faktisk ikke "skrevet" på dit opslag endnu. Men som en anden Mr. Miyagi har jeg bedt dig om at polere min bil og male mit hegn, så du nu er klar til at karatesparke ham den irriterende fra Cobra Kai Dojoen, der har smadret din cykel. Og det kommer til at lægge på rygraden på et tidspunkt. Men først: Wax on. Wax off.
Nu får du endelig lov til at lege din egen redaktør.
Brug 5 minutter på at udvælge de 5, 7 eller 9 råd på din liste, der er mindst dårlige.
Hvorfor netop 5, 7 eller 9?
Det kommer vi til senere, når vi skal skrive hooket. For now, just trust me.
Det er bedre, du vælger 5 råd, du har det godt med, end 9 råd, hvor du ikke rigtig kan lide halvdelen af dem.
Har du 9 eller flere råd, du godt kan lide?
Awesome! I salute you. Det er fedt! Brug 9 af dem!
Og BAM! Nu har du selve kroppen til dit opslag.
Så mangler du bare et hook og eventuelt en afsluttende svirper, som Kirsten Birgit siger.
Og det kommer vi til nu.
Kan du huske det spørgsmål, du svarede på i din brainstorm?
Det skal vi nu bruge til at skrive dit hook.
Som du kan se på billedet ovenfor, har jeg streget de mest dårlige råd ud. Og et par gange var jeg lidt for ivrig, og stregede faktisk de råd ud, jeg havde tænkt mig at bruge. Det er igen kun en visuel effekt.
Du skal endelig ikke slette dine dårlige råd. Måske gemmer der sig noget, du kan bruge i en anden kontekst. Du kan måske endda skrive et opslag med den samme pointe, men bruge nogle andre råd. Og måske en anden skabelon.
Du må nemlig meget gerne gentage dig selv på LinkedIn. Sig 1 ting på 1.000 måder i stedet for 1.000 ting på en måde. For folk skal se dig sige "det samme" nogle gange, før de forstår det.